tirsdag 22. september 2009

Lady in Red

I helgen var vi hem till Sverige igen. Denna gången var det på 50-års kalas, och för att snusa fågel såklart. Matte hade fiksat det ovanligt bra denna helgen. Vi fick nämligen sällskap av en riktig pingla ! En trevlig och söt irländsksettertjej på 5år var något Matte trodde skulle till för att få mej till å vakna något...- Matte Anki, Jackie och mej.

Och visst funkade det. "Brukbart" med fågel (typ Orre) i skogen och en snygg tjej får väl vem som helst till å tända till. På Lördagen kokade det lite för mej kan man säga. Men tjejjen visade hur det skulle gå till. På Söndagen fattade jag med en gång. När tjejjen tog stånd på fågel så tog Matte upp mej bakom, och jag gjorde bara lika som henne. Jag stog stel som en pinne med ena tassen uppe. Fint stånd. Ni kan ju gissa om Matte blev glad! De två fåglarna däremot hållde tydligen på å träna till å ta mr Bolts värlsrekord på 100 meter. De löp iväg på backen och lättade...

Sen fick jag chansen igen och denna gången ensam. Jag upptäcker en rakkare som sitter i mossen. Jag tar stånd själv, och i det fågeln tänker lyfta går skottet av. Lite läskigt när det smäller så nära, men efter en par sekunder var det glömt.

Men jag tycker Matte är lite lat när hon inte orkar hämta fågeln själv. Jag har hämtat allt från tjädervinge och apportbock till långkorv och älgstek. Men en död, geléaktig och ljummen fjäder fä? Nej fy, där går gränsen, äckligt!!
- Nej, tack. Jag föredrar det serverat utan hår i min matskål.
En som däremot tog den i käften med glädje, men vägrade å ge ifrån sig den till Matten sin var Shilaz. Hans första möte med skogsfågel visade helt klart att han fått med sig rätt gener från sin mor och har näsan på plats. Så igen dude, vilket team vi kommer å bli!
- Jag å Wille i dragkamp med Kalle kalkon. Å ja, livet är en stor lek fortfarande, från morron till kväll....

Svensk-Norsk leksikon

Pingla= Pen jente

3 kommentarer:

Fjellsjøens Cera sa...

Grattis Taz! hyggelig at du har skjønt det der med å stoppe! Ska se du etterhvert får lyst til å ta de hårete fuglene i munnen også:-)

Taz sa...

Takk! Jo, var ikke så dumt å stoppe. Da får man jo den goe lukta i nesa mye lenger. Mmmmmm...

Taz sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.