mandag 7. september 2009

Hem på jakt...

I helgen var vi hem till Sverige på jakt. Jag sov i jaktstugan med Matte, Husse ,Emil och Wille. Vi hittade en egen hundsäng med sängkläder å allt. All inclusive som på hotell liksom. Han som bodde där egentligen var ute av landet flera hundra mil unna, så det var lugnt tyckte Wille å jag.

På Lördagsmorgon tyckte jag det var lite väl onödigt at stå upp klokkan 5 för att snusa fågel i skogen... men efter att ha skrämt upp en tjäderhane så var motivationen på topp. Det blev tyvärr inget bra läge den dagen, men en 4-5 storfåglar kom vi borti.

På söndagen däremot så dukar jag upp något som liknar en middag på slottet åt Matte och Emil.

Finner två tjäderhonor (røy) som jag skrämmer upp. Det att stå för fågeln har jag inte helt fattat poängen med, så den ena försöker jag att fiksa själv medan den andra sätter sig fint på en gren framför Matte och Emil. Då förväntar jag faktiskt att dom ska skjuta den åt mej. Men nej!?? Dom börjar istället å diskutera om dom ska peppra den med hagel eller ta den med en kula. Men Hva faa´n spelar det för roll när den ändå ska hamna i min matskål?? Det slutar med att tjäderhonan lyfter, och Matte bommar.....Herreguud! Man ska tydligen göra allting själv... Börjar seriöst å tänka om jag ska jaga själv nästa gång.

Jag och "Uffe". Den här gången var han trög på avtryckarn. Men annars brukar han förtjäna sitt namn....

Jag och Husse tar en paus.. 

Jag och Wille hälsade på söndagen på Shilaz, en glad kille på 5 månader. Han hade växt på sig rejält sedan sist, så nu är vi lekkompisar! Men jag längtar efter att jaga tillsammans med dej "dude". Vilket Teamwork vi skulle bli. Jag nosar upp Pippi, och du springer och tar dom!
Shilaz har intagit sin plats längst ner på rangstegen...

Ingen kommentarer: