mandag 31. august 2009

Topp Treff Sør 2009

I torsdags drog jag och Matte iväg på tur igen. Vi var på Gordonsetter klubbens Topp Treff Sør i området kring Ljørdalen i Norge. Men denna gången var det inte i skogen. Nei, jag fick pröva mej på fjället för första gången...
Det var omkring 40 unghundar på träffen. Jag och Matte bodde på "Gordo Castle". Det var väl inget slott direkt, men en femstjärnig koja med stor charm. Fredag och Lördag gick vi med instruktör, och på Söndagen var det final. I finalen fick 18 hundar som blev utplockade tävla om å bli årets talang i Topp Treff Sør 2009.


Vi gick i grupper och släpptes i par. Här lyssnar vi på instruktören innan vi går iväg.
På fredagen fick vi vinstlotten. Dels hamnade jag i parti där instruktören var min uppfödare. Men framförallt så var vi dem som fick se flest ryper! 45 stycken på en dag var helt ok. Det var så kul att det slog helt ko-ko i huvudet på samtliga av oss. Det var inte så lätta luktförhållanden så det blev bara stökk. Och én efter én låg vi som en torped efter pippin påväg mot horisonten....
På Lördagen skojjar jag inte när jag säger att det var kallt! Fyttirackarn! Det regnade på tvärs och jag frös. Motivationen att leta pippi var minus tusen. Och jag fick inte direkt mer lust när vi inte såg skymten av en enda rypa. Jag fick två släpp innan vi äntligen gav oss för att äta lunch inne.
Vått och kallt. Tur att jag fått mej en värmeväst. En regning dag föredrar jag detta...

På Söndagen däremot fick vi en otroligt fin dag, och jaktlusten var tillbaka. En 15-20 ryper var allt, men åtminstonde luktade det fågel. Vi fick feedback från instruktørerna att jag var en typisk unghund. En smula omogen ja.... och Av- och På. Det som ska till är att jag ska vakna..!??
När jag var på så var jag duktig och hade ett fint stort driv. Jag söker inte så stort och var lite rädd å mista kontakten med Matte. Men fler turer på fjället ska göra susen...

Här ligger jag till höger, och min söta helsyster Petra står till vänster. Var kul att träffa släkten. Min mamma Tuva, halvsyster Frøya och halvbror Amigo var också där.

Jag följde noga med när de andra hundarna jobbade.
Tack vare den goda sikten såg jag när de andra hittade pippi också. Ute i søk
Om ni tittar noga så ser man en flock ryper som lättar lite till höger i bild.


De 10 finalisterna. Längst ner till höger sitter vinnaren Odin. Han hade fattat detta och gjenomförde en komplett situation. Sen så var han den som lyssnade bäst på sin husse också...

4 kommentarer:

Fjellsjøens Cera sa...

Ja det er stas å være på fjellet!

Jeg var åp jakt med Husse i helgen, du kan lese om turen på bloggen min http://www.fjellsjoenscera.blogspot.com/

Irina sa...

Virka jo som dere hadde hatt et flott treff! Til neste år er dere med i finalen og konkurrerer om prisen vettu. Det er jeg sikker på!!:)

Anonym sa...

TAZ LUKTER VOOOONDT!

Taz sa...

Äh, en liten fis då å då släpper väl alla. Du också Yngvar. ;D