torsdag 20. august 2009

Fågelhundkurs...

Vi var förra helgen på fågelhundkurs hos Åge Olaussen djupt in i Finnskogen. Det började bra, då vi påväg i bilen dit såg en stor tjäder hane promenera i diket. Vi var 21 hundar med hussar och mattar som bodde tillsammans i hus och hyttor runtomkring Bakken grendehus i Åsnes.

Första dagen fikk Matte och Husse lära sig teori och endel jakthistorier. Sen fikk vi en uppvisning i apport samt visa upp oss för intsruktörerna. Efter det fick vi träna på duvor för att sjekka hur heta vi var. Men duvor hade jag ju sett förr och tränat på när vi gått tur. Så på det första testet var det inte så svårt å hålla sig i skinnet ....

Här snackar Åge till en del av gänget. Husse lyssnar noga.
....fågelintresset testas....
..och det var det inget fel på. Ser ut som ögonen ska ploppa ut på en å annan av oss.
Sen fikk vi pröva oss. Första gången gick vi två hundar samtidigt. Han typen jag gick ihop med blev stel som en pinne direkt. Jag fattade inte helt varfør...? Det är väl bara å gå och ta´n? Att ta stånd på lukt hade jag inte helt fattat vitsen med. Men efter en privatlektion gick det bättre. Här ligger jag i stånd på en gömd duva. ..och här ligger jag lugnt kvar när den sticker av 1 meter framför mej.

Nästa dag var det en dag ut i den Svenska skogen. Vi gick i grupper och fick byta på å bli släppta. I starten var det inte ett tecken till fågel. Jag gick lite kort, var lite rädd å komma för långt bort från Matte. Men bättre det än å skena åt ett håll i två timmar. (Bara så du vet Wille.)
Här är det gjenomgång av instruktören.
Lite väntan blev det. Passar här på å busa med Husse och Hawkeye. (Som kunde det här med skogsfågeljakt och blev helgens bästa hund.)
Inför mitt andra släpp hade en par av de andra hundarna funnit fågel. Så nu var jag ivrig. Jag släpps lös och denna gång är det mer fart och större sök. Jag går med jämna mellanrum innom Matte och kollar läget. Men presis när tiden är slut och Matte visslar in mej första gången så hittar jag något intressant. Matte får beskjed om att det säkert är tomt, så jag kan få utreda färdigt innan jag kallas in igen. Men presis då hittar jeg ett kull med Orrar! Matte var inte på hugget och utom synhåll bakom en par stora granar, så då tog jag saken i egna händer. =D
Och då gick det til ungefär så här...


Flaks!, flaks! Fågeln lättar.



(Matte och Instruktören) - Sitt! Sitt! SITT!!!!

( Taz) - Sitt? Nu? Seriöst?? Nej, det måste vara LÖP! jag hörde.....?!? Jag löper!!

Taz ligger som ett streck efter Orren....

( Taz) ...eller det var ju faktiskt SITT, när jag tänker efter..
Bäst att löpa tillbaka til Husse. Om jag lägger mej framför hans fötter, kanskje han förlåter mej...


En himla kul och lärorik helg. Det var så bra så att om en par veckor bär det av till Topp treff på Gordon Castle för att lära och träna på fjället med Matte.

Men till dess är det en par eller tre doser om dagen med dressurträning som gäller. Här säger dom att jag har en endel kvar å lära... mmpfr!

3 kommentarer:

Irina sa...

Så fine bilder fra kurset, og takk for inndirekte kompliment av bikkja;)
Sorry at jeg beila ut i ettermiddag, hodet er heldigvis mer på plass nå. Er det til helga dere skal på ToppTreff? Spent på å høre hvordan det går der med dere:)

Irina sa...

Kunne du forresten sendt meg de bildene du har tatt fra kurset? Alltid moro å ha:)

Taz sa...

Japps, i helgen er det topp treff. Vi längtar! Så bra att du mår bättre, ska skicka dej bilderna. Blev varierande kvalité, men kul å ha ja :)