onsdag 1. september 2010

Apportbevis och premiär på jaktprov

Nu har säsongen startat. Det började med en par träningsdagar på finnskogen hos Åge förra veckan. Där snusade jag lite duva innan vi spenderade resten av tiden i skogen. Apportbeviset fiksade jag också, fast jag inte är så förtjust i å ha död äcklig fjäderfä i munnen.

Det är mycket fågel iår och där jeg fick jag hälsat på stor-tjädern. Synd bara att matte inte har vaknat helt än när jag har gjort det. När jag stog still och senare krøp ihop och avanserade så undrade matte vad jag höll på med!? Jag hade ju inte gjort så förut, så hon trodde det var en Björn i närheten! Men nej, det var finnskogen största tjäder som jag hade i näsan, typ 5 kg, en riktig baddare. Den var en riktigt fegis och sparng sitt snabbaste på backen innan den satte sej i ett träd. En riktig luring och svår att få tag på.

Efter det så har vi tränat lite imellan spikande och borrande. Herregud att dom orkar, jag börjar bli trött på det där oväsenet nu.. men börjar väl se ut som nåt nu i allafall.

I Söndags så drog matte och jag på vårt första jaktprov. Det var på Jevnaker en liten timme från Oslo. Men trots att regnet i perioder böttade ner så visade jag min bästa sida. Jag var riktigt på hugget! Mina poäng blev

5 i jaktlyst och 4 Fart, 4S ök 4 Revidering 4 samarbeid.

Något pris blev det inte fast jag hittade tre-fyra stora fåglar, och det var kanske matte som fuckade till den chansen... Jag hade hittat en tjäder,markerat och stog lite kort men måsta ta mig en sökrunda till för att få den rätt i näsan, och medans jag drar iväg så klarar Matte av å skrämma iväg fågeln.. Men i allafall så var jag riktigt duktig och nu vill jag ut å jaga matte!!! :)

Ingen kommentarer: